Franchise, ingen «snarvei til suksess»
Mange tror at franchise er en enkel snarvei til suksess. Vi i Retail Future hører stadig vekk uttallelser som: «Vi trenger bare en standard franchisekontrakt som vi kan tilpasse vår virksomhet, så er vi igang»!!
Sannheten er at det ikke finnes noe standard i franchise. Alle franchise konsept er unike og skal selvfølgelig være det. Det er jo nettop unikheten som gjør at noen (kunden og franchisetaker) er villig til å betale for konseptet.
For å sikre at unikheten blir fulgt av alle franchisetakere i kjeden er det nødvendig at denne blir dokumentert. Det unike er ikke bare et produkt eller tjeneste, men hele pakken:
- Hvem er kunden?
- Hva er kundens behov?
- Hvilke produkter og tjenester skal tilbys for å dekke behovet?
- Hvordan skal produkter og tjenester tilbys?
- Hvilke rutiner, regler og verdier har vi som må følges?
- Hvilke gevinster skapes og hvordan skal de deles?
- Hvordan samarbeider vi og hva samarbeider vi om?
Den som klarer å sy sammen dette til en unik helhet har stor sjanse til å lykkes. Det krever imidlertid tid, ressurser, styrke og vilje til å dele.
Franchise er ingen «snarvei til suksess», men en mulighet til å gjøre det unike til suksess.